Je kopers beter leren begrijpen

downloads Sep 12, 2022
 

De kans op verkopen vergroten en minder hopen

Je producten en diensten verkopen zonder te moeten hopen dat iemand akkoord gaat. Het is niet moeilijk, als je weet hoe.

Een lekkere taart bakken als je nog nooit een taart hebt gebakken is zonder een goed recept bijna onmogelijk. Dit geldt dus ook voor je verkoop, zorg dat je een goed recept hebt. Zorg dat je weet wat je moet doen en doe het niet “op de gok”.

 

Maak je veel offertes of krijg je vaak wel kijkers maar geen kopers?

Dan is het tijd om het anders te gaan doen. Ook ik heb onwijs veel kijkers en niet kopers gehad, ook ik maakte stapels offertes en slechts een klein percentage ging akkoord. Het leek wel “geluk” dat je moest hebben om een beetje omzet te kunnen maken. Dit zou toch anders moeten kunnen of in elk geval makkelijker.

 

Leer je kopers te voorspellen

Krijg controle op de verkoopgesprekken en zorg dat je potentiële koppers als verrast met de informatie die ze willen hebben.

Je kopers zo goed aanvoelen en begrijpen dat ze bijna denken dat jij in hun gedachten kan lezen. Het is niet moeilijk, als je de moeite neemt om je kopers echt te begrijpen. Je kan niet mensen een product door hun strot duwen. Mensen komen niet zonder reden bij je. Je moet allen de echte reden en behoefte zien te achterhalen.

 

Stel de juiste vragen

Door de juiste vragen te stellen krijg je de antwoorden waar je echt iets mee kan. Je kan vragen “wat is je favoriete kleur” maar je kan ook vragen “welke kleuren hebben je andere meubels” als je bijvoorbeeld een bank aan het verkopen bent.

Elke branche (meubels, kleding, bouw, auto’s of wat dan ook) kent relevante vragen die ervoor kunnen zorgen dat je een veel beter beeld krijgt bij iemands situatie en dus de behoefte.

Een dooddoener is in elk geval “als er vragen zijn, laat het mij weten” en vervolgens ga je in een hoek koffie drinken of met collega’s praten. Zolang je niet iemand direct probeert te veerkopen maar oprechte interesse toont zal je zien dat er een andere situatie ontstaat.

Geef iemand bijvoorbeeld een compliment met “goh, wat een leuke schoenen heeft u aan” het is namelijk een complete andere start van een gesprek dan “waar kan ik u mee helpen” of “waar bent u specifiek naar opzoek”.

 

Ontdek de problemen en los die problemen op

Een verkoop kan makkelijker worden als je laat merken aan de koper dat je echt hun probleem kan oplossen.

Luxe problemen of noodzakelijke problemen, dat maakt niet uit. Je moet het voor de kopers zien te vervullen en dan is de kans groot dat de koper er geld voor wil betalen.

Vraag jezelf eens af waarom mensen flesjes water kopen buiten de deur, terwijl ze thuis water uit de kraan voor bijna niks kunnen pakken. Maar buiten de deur betalen mensen er gerust 2 tot 4 euro voor.

De flesjes water buiten de deur lossen op dat moment een probleem op..

 

Denk niet voor je koper

Een klassieke ‘fout’ is dat de bedrijven gaan denken voor de kopers. Denken voor wat anderen willen uitgeven en bedenken wat ze wel of niet mooi gaan vinden.. Maar waarom laat je die keuze niet maken door de kopers? Zij kunnen prima zelf zulke dingen bepalen. Dat jij niet bij jezelf zou kopen, wil niet zeggen dat anderen niet bij jou willen kopen.

Smaken verschillen en dat is maar goed ook!

 

Download de 5 basispijlers en ontdekt wat je kopers denken en willen

Je kopers willen het liefste zonder twijfel en spijt een aankoop doen. Uiteraard is dit niet altijd mogelijk, daarom is het aan jou om hen te laten inzien dat ze de juiste keuze maken.

Gebruik deze 5 basispijlers en zie hoe je prospects lijken te veranderen als een blad aan de boom. Puur en alleen om je hen beter begrijpt..

Download gratis de 5 basispijlers in sheet hier >

 

Meer leren verkopen

Wil je nog meer weten over het begrijpen van je koper? Met deze mini-cursus leer je eenvoudig hoe je goede vragen stelt en wat goede vragen zijn. Maak van jezelf een goede en succesvolle verkopen zonder mensen te dwingen of te manipuleren. Verkopen is niet mogelijk, als je weet hoe. 

Je vind in de minicursus dan ook her recept om je kopers beter te begrijpen en dus je verkoop onder controle te krijgen.

Training: In 5 stappen Meer Verkoopsucces >