Gratis consult

Spraakgestuurd zoeken, scoort je bedrijf dan ook in de resultaten?

Jan 12, 2023
Spraakgestuurd zoeken

Spraakgericht zoeken, als je het mij vraagt zal in de toekomst alleen maar meer worden.

Je kent waarschijnlijk die zinnetjes wel met "hé Siri", "hé Alexa" en "hé Google".

Sterker nog, in nieuwere auto's is het ook aanwezig dan zeg je bijvoorbeeld "hé BMW" of "hé Mercedes" en vervolgens noem je een verzoek zoals "navigeer naar" of "waar kan ik tanken".

 

Bereid je bedrijf er tijdig op voor, dan win je traffic

Spraakgericht zoeken zal alleen maar toenemen. Daarom is het ook belangrijk om je content, zoals op je website hierop voor te bereiden. Dat als mensen een spraakgerichte zoekopdracht doen via hun "digitale assistent" (zoals die van Apple, Amazon of Google maar ook die van een automerk als BMW en Mercedes) dat jouw content (website) ook gevonden kan worden. 

Want er zit nog wel een groot verschil tussen de manier waarop we dingen zoeken via "zoektermen", via je toetsenbord en als we op dingen zoeken in "spraak".

 

Voorbeeld spraakgericht zoeken vs zoektermen (toetsenbord) zoeken

Een simpel voorbeeld als je op een restaurant zoekt via de zoekmachine en je gebruikt je toetsenbord (je zoekt vaak met steekwoorden) dan zoek je bijvoorbeeld op "lunch Utrecht biologisch". Zou je dezelfde opdracht doen via spraak dan zou dit bijvoorbeeld worden "waar kan ik biologisch lunchen in Utrecht". 

En precies dit kleine verschil kan er voor zorgen dat je via een toetsenbord (zoektermen) zoekopdracht wel gevonden zal worden en via een spraak zoekopdracht niet wordt gevonden.

 

Spraakgericht zoeken = op dit moment weinig moeite 

Het mooie is dat het helemaal niet veel moeite is of ingewikkeld is om je website te optimaliseren naar spraakgericht zoeken, sterker nog je kunt aanvullende spraakopdrachten toevoegen om deze te laten matchen bij je bedrijf bij je dienstverlening.

Maar dan moet je natuurlijk wel echt doen met je bedrijf en dit moet je natuurlijk dan ook in je website opnemen. 

Daarnaast kost het natuurlijk een X aantal weken soms maanden voordat deze content goed in de zoekmachine is opgenomen, dit komt omdat zoekmachines steeds slimmer zijn geworden. Ze kijken wel of de content die jij hebt echt relevant is voor een "zoeker".

 

Hoe snel word je gevonden met spraakgericht zoeken?

Stel je bent een autobedrijf en je maakt pagina's over "bloemen verkoop", dan zal je in de eerste paar weken misschien wel hoog scoren, maar op een gegeven moment heeft de zoekmachine door dat je een autobedrijf bent en dat je eigenlijk helemaal geen bloemen verkoopt, of dat het in elk geval niet logisch is dat een autobedrijf bloemen verkoopt. Er zijn andere aanbieders die veel meer doen in en en bloemen verkoop, dus zij verdienen een hogere plek (volgens de zoekmachines).

Dus dan zakken je pagina's weer, dus dit werkt ook andersom. Je kan een hele goede pagina maken die in het begin niet goed scoort, maar op een gegeven moment ziet de zoekmachine die verbinding met jouw bedrijf en die pagina en kom je beetje bij beetje hoog in de zoekmachine. Het is dus vooral lange termijn werk en niet zozeer vandaag iets maken en morgen op pagina één, die tijden zijn geweest. 

 

Gratis consult voor spraakgericht zoeken 

Wil je nog meer over weten of wil je graag jouw website ook optimaliseren voor spraakgericht zoeken? Boek dan je gratis consult, dan kunnen we vrijblijvend je kansen en risico hierin bespreken.