Succesvol aan de telefoon

downloads telefoon Aug 09, 2022
 

Nieuwe klanten aantrekken om je bedrijf, je business meer omzet te laten maken.

Het is een veel gestelde vraag en daarom ga ik je ook zo uitgebreid mogelijk antwoord geven.

Ik zeg altijd maar zo, je hebt gewoon een goed recept nodig. Als je een lekkere taart wil bakken dan volg je vaak ook een vast recept. Ditzelfde geldt voor je nieuwe klanten, gebruik een goed reept, een succesvolle werkwijze en je zult nieuwe klanten in overvloed hebben.

Herken je deze situaties?

  • Weinige spontane aanvragen in je mailbox
  • Telefonische aanvragen zijn zelden tot nooit met een leuke aanvraag
  • Mensen reageren niet je prijsvoorstel
  • Waardeloze aanvragen (ze willen veel voor weinig geld)
  • Mensen kopen alsnog bij een ander (concurrent)
  • Laagste prijs gegeven en nog steeds geen nieuwe klant

 

Val op bij nieuwe klanten

Als mensen je kennen, dan kunnen ze ook niet bij je kopen. Zorg daarom dat je opvalt bij nieuwe klanten die je graag wil hebben.

Hoe val je op bij nieuwe klanten?

  • Maak een indrukwekkende flyer
  • Zorg dat je actief bent op social media
  • Besef goed wie je doelgroep is (iedereen = geen goede doelgroep)
  • Laat zien dat je een probleem oplost
  • Straal betrouwbaarheid uit

Met deze basispijlers val je al snel genoeg op bij je doelgroep, bij nieuwe klanten.

Maak het jezelf niet te moeilijk of te duur.

 

Wel of niet adverteren voor nieuwe klanten

Nieuwe klanten werven door middel van advertenties? Adverteren op social media is heel eenvoudig, al voor €10,- of €50,- per dag worden er je gouden bergen beloofd.

Maak is adverteren wel slim? Als je het mij vraagt zou ik het niet doen zolang je nog in de fase bent dat je op elke euro moet letten. Stel je hebt elke maand € 5000,- ‘over’ en je kunt dit opmaken aan advertenties, ongeacht of het wel of geen nieuwe klanten brengt, dan kan je er eens mee gaan experimenteren.

Ik zal je uit 1 droom helpen, er bestaat niet 1 gouden advertentie die je direct aanslaat bij je koper.

Adverteren is lange adem, je moet dit een periode blijven doen, je kunt niet zeggen voor € 250,- zet ik advertenties aan en da krijg ik nieuwe klanten. Nee, het kost veel meer tijd, energie en dus ook geld om iemand bewust te laten worden van wie jij bent, wat je doet en waar je hen bij kan helpen.

Dus, niet doen! Adverteren en geen goede budgetten beschikbaar? Er zijn goedkopere oplossingen om nieuwe klanten te winnen met dus minder geld en veel meer resultaat.

 

Hoeveel budget heb je nodig om nieuwe klanten te winnen?

Als je het mij vraagt heb je een klein budget nodig. Maar zelfs als je geen geld hebt, kan ik je vertellen hoe je aan nieuwe klanten kunt komen. Het is namelijk echt niet moeilijk om nieuwe klanten te werven, voor je winnen, als je maar weet welke werkwijze succesvol is.

Dus, hoeveel budget heb je nodig?​ Als je het mij vraagt € 0,-

Met de 360NZ formule wil ik je dan ook laten zien hoe eenvoudig het is om zonder geld of groot budget je nieuwe klanten te werven.

Als je dan toch een kostenplaatje wilt maken, denk dan aan de volgende kosten:

  • Een computer / tablet / telefoon met Excel (Numbers) of een CRM pakket (er zijn gratis pakketten voor starters, dus geen kosten)
  • Flyer-ontwerp, kan ook gratis (gratis Canva proberen)
  • E-mailadres (het liefste met je eigen website/domeinnaam en anders een – gratis – gmail, outlook of hotmail adres, volstaat ook)
  • Optioneel je flyer laten drukken, maart kan ook gewoon digitaal blijven (want dat kost niks extra’s)

Zoals j360e kunt zien met de bovenstaande onderdelen kan je in mijn optiek je eerste klanten al binnenhalen.

 

Zo spreek je succesvol tegen nieuwe klanten

Laten we het als eerste niet groter en ingewikkelder maken dan het is. Nieuwe klanten zijn ook gewoon mensen. Deze mensen doen in principe niks anders dan wanneer jij iets gaat kopen. Vergeet dit nooit!

Dus ook dit is eigenlijk heel simpel. Nieuwe klanten hebben een probleem en ze willen graag dat dit opgelost gaat worden. Klein of groot, dat maakt niet uit. Het kan zelfs een luxe probleem zijn zoals “de kleur wit moet een andere kleur wit worden”.

In het hoofd van je nieuwe klant “speelt iets” en zij zijn bereid om geld te betalen zodat zij dat “iets” krijgen zoals zij willen. Je taak is dus om dat “iets” op te lossen voor de (nieuwe) klant.

Dus hoe spreek je dan succesvol tegen een nieuwe klant?

Speel in om hun behoefte, ontdekt welke “problemen” zij hebben die jij kan oplossen. Als jij hun probleem boven water krijgt en daarvoor ook nog een oplossing kan bieden, dan heb je zeker hun aandacht. Als je vervolgens ook nog het vertrouwen kunt geven, dan heb je de opdracht, de nieuwe klant bijna binnen.

 

Zo spreek je niet tegen nieuwe klanten

Nieuwe klanten zijn vandaag de dag steeds beter geïnformeerd (internet) en hebben ene korte aandachtspanne. Ze ruilen jou in een fractie van een seconde in als iemand anders net iets sneller reageert of € 50 euro goedkoper is dan jij.

Het is daarom zaak dat jij elk gesprek kan sturen naar de richting die jij wil.

Wat je dus niet tegen potentiële klanten moet zeggen:

  • Hoe geweldig je wel niet bent
  • Hoe lang het bedrijf al niet bestaat
  • Welke grote klanten je allemaal voor werkt
  • Wat voor een grootste dingen je allemaal al hebt gedaan..
  • NEE, NEE en nog eens NEE. Het zou moeten gaan om je klant, niet om jou.

Dus stel vragen als:

  • Wie bent u?
  • Waar kan ik u mee helpen?
  • Waarom heeft u voor ons gekozen?
  • Wanneer wilt u dat we het komen leveren?
  • Welke vereisten heeft u en welke functies zijn leuk om te hebben?
  • En ga zo maar even door.

Leg je focus en interesse bij de klant en niet bij je eigen ego en prestaties. Als de potentiële klanten je verhalen wil horen, dan vragen zij er echt wel naar.

Ze zitten al bij je aan tafel of ze hebben al een aanvraag bij je gedaan, dus je hoeft iemand niet meer te overtuigen. Een over-kill aan overtuigen kan ook averechts werken en mensen juist wegjagen.

 

Wat zeg je als je iemand belt?

Telefonische aanvragen zijn niet zomaar aanvraag. Dit zijn aanvragen die via de telefoon komen. Ja ‘duh’ kan je nu denken, maar ik ben serieus. Een aanvraag via de telefoon is echt wat anders dan een aanvraag per e-mail.

Mensen die bellen hebben vaak een bepaalde behoeften en hoe beter jij dit tijdens dat eerste gesprek kunnen aanvoelen en kan invullen, hoe groter de kans is dat iemand klant bij je gaat worden.

Voor het gemakt heb ik een spiekbrief gemaakt, waarin ik de 4 cruciale onderdelen op een rij hebt gezet tijdens een gesprek.

4 hoofdonderdelen tijdens een telefoongesprek:

  • Begroeting
  • Feiten verzamelen
  • Naam & Nummer
  • Check & Afsluiting gesprek

Elk hoofdonderdeel heeft weer eigen kleine details om te zorgen dat het gesprek succesvol en waardevol is, voor allebei. Niet alleen de beller wilt blij zijn, ook jij wilt je tijd niet verdoen tijdens een gesprek.

1 grote NO GO is “kunt u het even op de mail zetten”. Stop hier per direct mee. Mensen via de telefoon afwijzen en verzoeken om een e-mail te sturen. Als je echt nieuwe klanten wil, stop hier dan direct mee.

 

Hoe kan ik succesvol de telefoon opnemen? 

Download het belscript voor inkomende telefoontjes
Wil je graag meer rendement uit bellende mensen (inkomende telefoontjes) halen? Dan is dit simpele belscript geschikt voor jou.

  • De begroeting
  • Onderdeel naam en nummer
  • Feiten verzamelen
  • Check incl. afsluiting

Download het belscript hier > 

 

E-mails succesvol behandelen

Je kent ze waarschijnlijk wel, die e-mailtjes met “mag ik een prijs voor…”. Jij bent vervolgens druk met een mooie offerte maken en uiteindelijk gaat er niks door.

Als dit te vaak gebeurt kan je vervolgens steeds minder uitgebreide offertes maken en uiteindelijk als iemand om een prijs vraagt stuur jij alleen nog maar “voor bedrag X kunnen we het doen..”.

Maar eigenlijk wil je dit helemaal niet. Je wilt juist dat mensen een mooie offerte krijgen, maar dan wil je wel dat de meeste offertes ook gewoon akkoord gaan.

Je bent een specialist, een expert en je verstaat je vak. Waarom zien andere mensen dit nou toch niet?

Ja ook dit is wederom heel simpel, mensen kennen je vaak niet. Als mensen je niet kennen, kunnen ze ook niet bij je kopen.

Dus per e-mail moet je goed gaan filteren welke soorten aanvragen er binnenkomen en daarbij ook welke werkwijze je per aanvraag wilt hanteren.

Dit is niet ingewikkeld, als je dit 1 keer bedenkt kan je daarna juist veel eenvoudiger te werk gaan. In mijn optiek zijn er 4 hoofdonderdelen:

  • Aanvraag prijs / prijslijst
  • Aanvraag meer (porduct) informatie
  • Aanvraag offerte (0p maat)
  • Aanvraag kennismaking / afspraak


Voor elk hoofdonderdeel zijn er kenmeren die je bij de behandelen van die aanvraag kunnen helpen om die aanvraag zo succesvol mogelijk te laten zijn. Of in elk geval te zorgen dat ze niet veel tijd kosten als het sowieso niks gaat worden.

Not done: afsluiten met “groetjes TEAM bedrijfsnaam”. Hou het persoonlijk, hou het menselijk! Zet gewoon je naam eronder, ook al ben jij de enige die de mail beantwoord, de eigenaar en ook de uitvoerder.

Wil je nou professioneel en succesvol e-mails beantwoorden en de kans op nieuwe klanten vergroten? Bekijk dan de spiekbrief die ik heb gemaakt om e-mails te beantwoorden.

 

Samenvatting - Nieuwe klanten winnen

Als mensen je niet kennen kunnen ze ook niet bij je kopen.

Hoe kom je dus aan nieuwe klanten?

  • Je moet een goed product / goede dienstverlening hebben
  • Je moet een reëele prijs en levertijd hanteren
  • Je moet je doelgroep duidelijk hebben (dus niet iedereen)


Als je hierop allemaal “ja dat heb ik” kunt antwoorden, dan moet je alleen nog maar zorgen dat je doelgroep je leert kennen.

Zo kom je in contact met je doelgroep:

  • Maak een flyer
  • Laat je doelgroep deze flyer zien
  • Hanteer een “ik heb interesse in u” mentaliteit
  • Los het probleem op
  • Win vertrouwen / geloofwaardigheid
  • Durf te “deal te sluiten"