Zichtbaar op social in 15min. per week

downloads social media Sep 06, 2022
 

Snel je social media zelf vullen en bijhouden

Super leuk al die bedrijven en freelancers die aanbieden om je social media bij te houden, maar in alle eerlijkheid vaak sla je hiermee de plank compleet mis.

Stel, jij bent “fan” van een artiest of een merk, zou je dan ook willen dat een tussenpartij “stiekem” de social media up-to-date houden? Nee toch. Je wil volgens mij zelf in contact staan met die artiest of iemand die bij het merk werkt.

Je wilt relevante content zien, zoals een kijkje achter de schermen of een selfie (video) met een persoonlijke boodschap naar de volgers.

 

“Maar ik heb geen tijd om zelf mijn social media bij te houden”

Die reactie begrijp krijg ik vaak en ik begrijp die reactie volledig.

Echter, soms moet je ergens tijd voor maken en jezelf afvragen of je wel wilt dat iemand anders je social media beheert voor je.

 

“Ik heb er te weinig verstand van om goede content te plaatsen”

Ook die veeg ik graag van tafel. Bedenk gewoon waarom je dit bedrijf hebt, waarom je mensen blij kan maken met je producten en dienstverlening. Ga vanuit daar gewoon verder werken.

 

Dit rijtje volg ik vaak bij het bedenken en uiteindelijk maken van content. Vanuit deze opbouw komen er vaak genoeg antwoorden. Soms moet je niet bedenken wat je moet maken, soms moet je jezelf de juiste vragen stellen en komen de antwoorden vanzelf.

  1. Hoe is het leven van je prospect? Thuis, werk, druk, chaos, gezellig, eenzaam, etc.
  2. Wie is je prospect? Omschrijf je ideale prospect, je beste klant
  3. Wat is het probleem van de prospect? Wat kan je bieden om de prospect echt te helpen
  4. Wat wil de prospect / Wat hebben ze nodig? Wat schiet je prospect er dus mee op?
  5. Wat is droom van de prospect, hun stille hoop, toekomstdroom, hun ambitie? Hoe ziet het ideale leven van je prospect eruit?
  6. Wat kan een prospect halen uit deze kennis/info? Wat zorgt voor extra kennis, tips of een glimlach bij je prospect met deze content
  7. Waarom zou een prospect nu of later overwegen om voor jou te kiezen? Dus wat maakt je uniek? Je betrokkenheid, laagste prijs, snelste levering, hoogste service, wat zijn je USP’s?

Schrijf deze 7 vragen met antwoorden eens op en bedenk dan hoeveel je wel niet kan delen met mensen voordat je gaat bedenken “ik heb niks te vertellen”. Maak een lijst met de onderwerpen waarover je hebt kan hebben en pak die lijst erbij als je weer nieuwe content gaat maken…

 

Te druk om social media bij te houden?

Stel je zou gegarandeerd elke week een geweldige opdracht met goede omzet uit je social media krijgen, zou je dan elke week 15minuten tijd willen maken voor je social?

Ik denk van wel. Juist om die reden zou je er tijd voor moeten maken.

Wist je dat er complete bedrijven zijn ontstaan dankzij social media, door punt hun producten en diensten te promoten?

En bedrijven die actief met social media zijn, die halen er letterlijk nieuwe klanten uit. Ze delen namelijk consequent content op social media, zichtbaarheid, zichtbaar bij hun potentiële afnemers, prospects. Niks meer en niks minder.

 

Social media uitbesteden is dus niet nodig

Wees handig, werk slim en gebruik slimme tools om je werk zo eenvoudig mogelijk te maken. Waarom zo je iemand inhuren waar je vervolgens afhankelijk van gaat raken. Het hele mooie van social media is dat het gratis is.

Zorg dat je deze gratis tools zelf kan bedienen, want alleen dan kan je ook in zware tijden jezelf redden. Dus ook als je geen geld hebt om social media uit te besteden aan een bedrijf, student of freelancers, dan kan jij alsnog een boost uit je social media halen.

 

Met 15 min per week je social media goed gevuld

Met goede gevuld bedoel ik dus waardevolle content. Content die zorgt met extra kennis, tips of die een glimlach bij je volgers brengt. Je wilt niet alleen maar kennis delen, mensen kunnen vandaag de dag prima overweg met Google. Maar je wilt mensen, volgers, potentiële kopers wel aan je binden.

Maak waardevolle content vanuit jezelf, vanuit je bedrijf. Kom bijvoorbeeld niet met “5 tips om je vloer schoon te maken“. Hoe goed je het ook bedoelt, zo bijzonder kan het niet zijn dat iedereen het wil lezen en gaan delen. Maar een stuk content met bijvoorbeeld “in 1 minuut de kringen uit je houten tafel” zal bij een aantal mensen de aandacht trekken. Dat is precies waar je het verschil gaat maken.

 

Kleine voorbereiding vereist

Je moet natuurlijk wel een aantal zaken voorbereiden zodat het je ook echt gaat lukken. Je kunt niet blind content gaan maken en maar “hopen” wat je met 15 minuten klaar bent.

Zoals je waarschijnlijk wel weet, “een goede voorbereiding is het halve werk”.

Dus een aantal zaken moet je even voorbereiden, denk aan:

  1. Bedenk wat je prospects moeten weten (maak je lijst, zo lang als je wil met onderwerpen)
  2. Zorg dat je een goede smartphone (camera/microfoon) hebt of koop deze
  3. Maak een account aan bij Canva (gratis)
  4. Start een contentplanner (dus zijn er speciale momenten in het jaar dat je bepaalde content wil delen, zoals voor de feestdagen)
  5. Accepteer dat je niet alles perfect en foutloos doet in het begin en je zal jezelf steeds beter zien worden

 

Deze video staat ook op YouTube: https://youtu.be/E3u5Gjx4pZw